עדכון פינגווין 4.0 – אז מה היה לנו פה?

עדכון פינגווין 4.0 – אז מה היה לנו פה?

עדכון פינגווין 4.0 של גוגל נכנס לתוקף ולפעולה בסוף חודש ספטמבר 2016. היום, כחודש וחצי אחרי כשניתן לראות ולסקור חלק מהתוצאות וההשפעות של העדכון, בואו וננסה להבין מה קרה בעצם בעקבות העדכון הזה, ולאן פנינו ופני תוצאות החיפוש מועדות כעת

פינגווין X1.0-3

עדכוני פינגווין הראשונים יצאו לפועל לסירוגין. אחת לכמה חודשים, גוגל אספה מידע מתוצאות החיפוש השונות, אגרה וניתחה אותו, ולבסוף הוציאה עדכון, שבאופן מידי לזמן יציאת העדכון השפיע על תוצאות החיפוש ועל האתרים השונים. אלה היו הרגעים בהם עונשים של גוגל הקשורים ל’לינק ספאם’ הוחלו על אתרים, או הורדו מהם, אם היו שם בעדכונים קודמים. זה אומר שעבר הרבה זמן, לפעמים חצי שנה ויותר, בו אתרים חיכו שעונש יורד מהם, או נהנו מהספק כאשר פעולות קידום לא לגיטימיות אפשרו להם להיות מדורגים גבוה על פני אתרים טובים יותר.

מאפיין נוסף של עדכוני הפינגווין הראשונים, הוא שהעדכון לא התחשב באם רק דפים מסוימים באתר מסוים קושרו בלינקים לא תקינים או ‘קידום שחור’. העדכון השפיע על כל האתר. גוגל בעצם אמרה לבעלי האתרים, לא מעניין אותי אם רק חלק מהעמודים שלך מקודמים בצורה לא תקינה, אני קוברת את כל האתר. מהלך שכמובן הקשה מאוד על בעלי אתרים שחוו ירידה משמעותית בנראות שלהם באינטרנט בגלל סיבות שלא תמיד היה להם קשר או אחריות עליהן.

בעדכוני הפינגווין הראשונים לא מספיק היה להגיש לגוגל בקשה של ‘שקילה מחדש’ של הלינקים ולא הספיק להגיש בכלי ניהול אתרים disavow links. פעמים רבות המקדם או בעלי האתר היה צריך להוכיח לגוגל, שאכן הוא עשה כל שניתן על מנת לבטל את הלינקים האלה, היה צריך להסביר כי פנה למנהל האתר ולא קיבל מענה, או שקיבל מענה שלילי, או שניסו לקבל ממנו כסף על הורדת לינקים אלה. גוגל לא אהבה את אפשרות התשלום לבעלי האתרים מצד האתרים המוענשים, ולעיתים הסירה את העונשים גם בלי הצורך לשלם לסחטנים. כך או כך, מדובר היה בתהליך מאוד ארוך וכמובן ידני ולא אוטומטי.

חכמת המונים על חשבונם של בעלי האתרים

לרנד פישקין, מייסד מוז, שעל בסיס הטור שלו כתוב המאמר הזה, יש תאוריה מעניינת על תהליך זה. הוא מאמין שגוגל בכוונה הלכה על התהליך הידני הזה והשתמשה בדאטה בייס הענק שסיפקו לה לאורך השנים בעלי אתרים שרצו שהאתר שלהם יצא מעונשו, ובתוך כך העבירו לגוגל כמויות עצומות של לינקים שלדעתם הם לינקים לא תקינים. ברגע שלגוגל היה את המידע הזה על המון המון אתרים שלטענת בעלי אתרים אחרים הם אתרי ספאם והם בדקו את הקישורים ידנית, כל השאר הוא בונוס, וכעת הם יכולים להעביר את התהליך לאוטומטיזציה וליצור אלגוריתם שמתחשב לא רק במה שגוגל עצמה החליטה שעליו להתחשב אלא גם בכמויות מידע עצומות מבעלי אתרים ברחבי הרשת, שסיפקו עבור גוגל את המידע היקר הזה.

פינגווין 4.0

אז כמו שניתן להבין, עד עכשיו התהליך היה ארוך ומייגע, ההשפעות הגיעו אחת לכמה חודשים והיו נחרצות, ולפעמים קברו בעלי אתרים לתקופות של חודשים ארוכים. כאן מגיע פינגווין 4.0 ומשנה את התמונה

ברגע שגוגל סורק אתר מסוים מכניס אותו למסד הנתונים שלו, פרופיל הקישורים שלו מתעדכן בהתאם וההשפעות הן מידיות. זאת אומרת שאם האתר שלך מקבל לינקים לא איכותיים או מקודם קידום שחור, לא תצטרך לחכות לעדכון הבא, אתה יכול להיפגע במיקומים כבר מחר (!)

גוגל כבר לא בהכרח תעניש אתר שלם על עמודים ספציפיים שמקודמים באופן מניפולטיבי או כזה שגוגל לא אוהבת. היא עדיין עלולה לעשות זאת, לדוגמא במקרה בו אחוז גבוה של העמודים מקודם כך. אבל במקרים אחרים ייתכן בהחלט שרק עמודים אלה ייעלמו מהתוצאות, ושאר עמודי האתר יעבדו באופן תקין ויישארו במקומם הגבוה

כמובן צריך לזכור, שפינגווין הוא לא לבד כאן. יש עונשים ידניים, ויש עונשי ‘ספאם’ אחרים מפינגווין שעלולים לפגוע בכם אם אתם משתמשים בקידום שחור. מה שפינגווין יעשה במקרה זה הוא לקחת את הדפים המקודמים כך ועל פי המידע שיש בידיו על האתרים הלא תקינים, פשוט לא להתייחס או להוריד את רמת ההתייחסות והערך שהוא נותן לקישורים אלה, ולהשתמש בפרמטרים אחרים על מנת לדרג את העמודים הללו

המשמעות של פינגווין 4.0 ואולי השוני שלו מעדכונים קודמים, הם שהעדכון אכן משפיע על תוצאות החיפוש בהתחשב בלינקים הלא איכותיים שמפנים למילות המפתח המסוימות, אך הוא עושה בצורה שאומרת – האתרים שמקשרים אליך בביטוי זה הם לא איכותיים, אז אני אתייחס אליהם פחות אם בכלל, ואחשב את הדירוג שלך בהתחשב בפרמטרים אחרים.

אפשר לומר שגם עמוד שהיה מקודם בעבר על לינקים מאתרי פורנו, הימורים וכד’ ירוויח פחות מהלינקים האלה כיום, אם הם עדיין שם, אבל יוכל להציל את עצמו על ידי פרמטרים אחרים, כמו לינקים מרשתות חברתיות, תוכן איכותי המקשר לאתר או נמצא באתר, רלוונטיות, משתמשים פעילים ועוד, מה שהופך את העדכון ליעיל וחכם הרבה יותר מקודמיו.

כמה נתונים לסיכום:

אז מוז עשו מחקר קטן על ההשפעות בפועל מהעדכון האחרון, וכמובן שהדברים עוד ישתנו אבל אנחנו יכולים לעבור על מה שכבר אפשר לראות מהעדכון:

72%-76% ממקדמי האתרים לא הרגישו בשינוי כלל וכלל. מה שאומר שקצת מעל רבע מהמקדמים ראו והרגיש בשינוי

18%-21% חוו עליה בדירוגים – ניתן להניח שבגלל שאתרים שנענשו בעקבות העדכון ירדו במיקומים, האתרים שמקודמים בצורה אורגנית תקינה נהנו מהשינוי ועלו, ובאופן כללי, ניתן לומר שהאפקט הזה טוב לאתרים איכותיים וכמובן לחוויה שלנו כגולשים

4%-6% דיווחו על עונשים שנגרמו להם כתוצאה מהעדכון, וכ-1% דיווחו על עונשים שהוסרו, כאן הנתונים באמת נמוכים בכל הנוגע להסרת עונשים, אבל קצת יותר גדולים על עונשים שמופעלים. על אתרים

בסופו של דבר, העדכונים האלה ובפרט פינגווין 4.0, מטיבים עם מי מאתנו שעובד חזק על תוכן איכותי, חוויית משתמש טובה ולינקים איכותיים ובעלי ערך לגולש, ומעניש את הקידום השחור ומקצר הדרך. בטווח הארוך מדובר בשינויים שבאים לטובת הגולש ולטובת אתרים וטובים ואיכותיים, מגמה שאנחנו צריכים לקבל בברכה ולהתיישר לפיה (אם לא עשינו זאת כבר), כבעלי או מקדמי אתרים.

אז מה הקונספט שלכם? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    אל תגידו לא ידענו לא שמענו...

    MDN

    הופה!

    עשיתם חצי דרך, תנו לנו להשלים את החצי השני.

    שגרו אלינו שם וטלפון וכבר חוזרים.

      ×